Žalias verslas: kaip saulės elektrinė gali padėti jūsų prekės ženklui?

Lietuvos verslo kraštovaizdis keičiasi sparčiu tempu – vis daugiau įmonių siekia tapti ne tik pelningomis, bet ir atsakingomis. Tarp populiariausių sprendimų – atsinaujinančios energijos šaltiniai, ypač saulės elektrinės verslui, kurios tampa ne tik energetinės nepriklausomybės, bet ir tvaraus įmonės įvaizdžio simboliu.

Žalioji transformacija – būtinybė, ne pasirinkimas

„Prieš penkerius metus tvarumas buvo laikomas tik papildomu privalumu, o šiandien tai tapo verslo išlikimo klausimu,” – teigia Lietuvos verslo tvarumo asociacijos vadovas. Europos Sąjungos žaliasis kursas, griežtėjantys aplinkosaugos reikalavimai ir vartotojų lūkesčių pokyčiai verčia įmones permąstyti savo veiklos modelius.

Naujausi tyrimai rodo, kad net 78% Lietuvos vartotojų teikia pirmenybę prekėms ir paslaugoms, kurias teikia aplinkosaugos principų besilaikančios įmonės. Dar įdomiau tai, kad 64% jaunesnės kartos atstovų (18-34 m.) yra pasirengę mokėti daugiau už produktus, pagamintus naudojant žaliąją energiją.

Saulės energija – daugiau nei tik elektra

Investicija į saulės elektrines verslui suteikia ne tik apčiuopiamą ekonominę naudą, bet ir nematerialius privalumus, kuriuos sudėtinga įvertinti pinigais.

„Kai ant mūsų gamyklos stogo įrengėme 200 kW galios saulės elektrinę, tikėjomės tiesiog sumažinti elektros sąskaitas. Tačiau greitai pastebėjome, kad tai tapo mūsų rinkodaros kampanijų centrine ašimi, atidarė duris į naujas rinkas ir pagerino santykius su esamais klientais,” – dalijasi patirtimi baldų gamybos įmonės vadovas iš Kauno.

Įmonės, investavusios į saulės energetiką, pastebi šiuos pagrindinius privalumus:

1. Prekės ženklo vertės augimas

Tvarios energijos naudojimas stiprina įmonės, kaip atsakingo rinkos dalyvio, įvaizdį. Tai ypač svarbu konkurencingose rinkose, kur vartotojai ieško papildomų priežasčių pasirinkti vieną ar kitą prekės ženklą.

Nekilnojamojo turto plėtros bendrovė iš Vilniaus praėjusiais metais atliko apklausą tarp savo klientų ir nustatė, kad net 42% būsto pirkėjų rinkosi jų projektus dėl žaliosios energijos sprendimų, įskaitant saulės elektrines ant daugiabučių stogų.

2. Naujos rinkodaros galimybės

Saulės elektrinė tampa puikiu įrankiu rinkodaros specialistams. Įmonės gali kurti įdomų turinį apie savo kelionę link tvarumo, dalintis realiais duomenimis apie išmetamų CO2 dujų sumažėjimą, organizuoti edukacines ekskursijas ir pan.

„Kai pradėjome socialiniuose tinkluose dalintis informacija apie mūsų saulės elektrinės veiklą, sekėjų įsitraukimas išaugo 317%. Mūsų ‘žalieji’ įrašai sulaukia vidutiniškai 2,5 karto daugiau reakcijų nei įprasti,” – atskleidžia maisto perdirbimo įmonės rinkodaros vadovė.

3. Priėjimas prie naujų klientų segmentų

Vis daugiau tarptautinių kompanijų kelia griežtus tvarumo reikalavimus savo tiekėjams. Lietuvos eksportuotojai jau susiduria su situacijomis, kai potencialūs užsienio partneriai reikalauja pateikti tvarumo ataskaitas prieš pasirašant kontraktus.

Elektroniką gaminanti įmonė iš Klaipėdos praėjusiais metais laimėjo stambų kontraktą su Skandinavijos mažmenininku būtent dėl to, kad galėjo įrodyti, jog 40% jų gamyboje naudojamos elektros energijos gaunama iš nuosavų saulės elektrinių.

4. Darbuotojų pasitenkinimo didinimas

Darbuotojai didžiuojasi dirbdami įmonėse, kurios rūpinasi aplinka. Tai sumažina darbuotojų kaitą ir padeda pritraukti talentus, ypač iš jaunesnės Z kartos.

IT sektoriuje veikianti bendrovė, įrengusi saulės elektrinę ir įgyvendinusi kitas tvarumo iniciatyvas, per metus sumažino darbuotojų kaitą 18% ir pastebėjo 27% išaugusį darbo pasiūlymų atsako rodiklį.

Finansinė nauda – tik ledkalnio viršūnė

Nors rinkodaros ir įvaizdžio privalumai yra svarbūs, negalima pamiršti ir tiesioginės ekonominės naudos, kurią teikia saulės elektrinės:

  • Mažesnės elektros sąskaitos: Priklausomai nuo elektrinės galios ir įmonės energijos poreikių, galima sutaupyti nuo 30% iki 90% elektros išlaidų.
  • Apsauga nuo kainų svyravimų: Turėdama nuosavą elektrinę, įmonė tampa mažiau priklausoma nuo elektros rinkos kainų svyravimų.
  • Mokesčių lengvatos: Valstybė siūlo įvairias mokesčių lengvatas įmonėms, investuojančioms į atsinaujinančią energetiką.
  • Greitėjantis atsipirkimas: Dėl augančių elektros kainų saulės elektrinių atsipirkimo laikas Lietuvoje sutrumpėjo iki 5-7 metų, o kai kuriais atvejais – iki 4 metų.

Praktiniai žingsniai verslui

Jei jūsų įmonė svarsto investiciją į saulės energetiką, ekspertai rekomenduoja:

  1. Atlikti energijos auditą: Prieš investuojant svarbu tiksliai žinoti savo energijos poreikius ir vartojimo modelius.
  2. Įvertinti technines galimybes: Ne visi pastatai vienodai tinkami saulės elektrinėms. Svarbu įvertinti stogo plotą, konstrukcijos tvirtumą, orientaciją.
  3. Išnagrinėti finansavimo galimybes: Be nuosavų lėšų, verta apsvarstyti ES paramą, žaliąsias paskolas su palankesnėmis sąlygomis ar lizingo pasiūlymus.
  4. Parengti komunikacijos strategiją: Maksimaliai išnaudoti investicijos teikiamą rinkodaros potencialą padės gerai parengta komunikacijos strategija.
  5. Įtraukti darbuotojus: Sėkmingiausi tvarumo projektai yra tie, kuriuose aktyviai dalyvauja patys darbuotojai.

Ateitis priklauso žaliesiems

Ekspertai sutaria, kad verslo tvarumas nėra trumpalaikė mada, o ilgalaikė tendencija, kuri tik stiprės. Europos Sąjungos tikslas iki 2050 m. tapti klimatui neutraliu žemynu verčia visas įmones peržiūrėti savo veiklos principus.

„Įmonės, kurios dabar investuoja į tvarią energetiką, po 5-10 metų turės aiškų konkurencinį pranašumą. O tos, kurios delsia, rizikuoja ne tik didesnėmis išlaidomis, bet ir prarastu konkurenciniu pranašumu,” – įspėja energetikos analitikas.

Saulės elektrinė – tai ne tik būdas gaminti žalią elektros energiją, bet ir galinga žinutė rinkai, klientams ir darbuotojams apie įmonės vertybes ir įsipareigojimą tvariai ateičiai. Toms įmonėms, kurios sugeba šią žinutę strategiškai komunikuoti, tai tampa reikšmingu konkurenciniu pranašumu.